MLM - sieťový marketing
Podnikanie v sieťovom marketingu - MLM
Pýtate sa čo je to Multi level marketing (sieťový marketing) alebo jednoducho povedané MLM? Tak túto otázku si kladie asi každý kto sa už so skratkou MLM stretol. O tomto spôsobe podnikania sa hovorí všeličo. Niekto povie že je to podvod, ďalší že je to pyramída, iný vám povedia, že je to najlepší biznis 21 storočia. Názorov je veľa. Ako to vlastne s MLM je sa vám pokúsim vysvetliť v tejto sekcii.
Ako už zo samotného názvu Multi level marketing vyplýva, že ide o marketing. Marketing má za úlohu ovplyvňovať dopyt po tovaroch, alebo službách a multi level zase napovedá, že ide o viacúrovňový marketing. Teda jednoducho povedané MLM je viacúrovňový predaj tovarov alebo služieb. Pod týmto pojmom viacúrovňový predaj tovarov alebo služieb si môžeme predstaviť postupné pripájanie nových členov k už zapojeným jednotlivcom do systému. Takto vzniká akási sieť predajcov. Preto sa dosť často MLM nazýva aj sieťový marketing.

ákladným princípom MLM je teda predaj produktu alebo služieb a to formou priameho predaja. Priamy predaj znamená, že výrobca predá výrobok priamo spotrebiteľovi cez nezávislého distribútora (vy ste nezávislý distribútor), a tým ušetrí veľa peňazí za medzičlánky, ktoré by musel financovať. Ušetrené peniaze sa potom rozdelia medzi výrobcov a nezávislých distribútorov (vás a vašich ľudí v štruktúre). Vo finále teda všetci zarobia. Ak má spoločnosť niekoľko - úrovňový systém odmeňovania, môže si dobrý nezávislý distribútor zaistiť takmer neobmedzený príjem. Teraz si vysvetlíme aký je rozdiel medzi klasickým predajom a priamym predajom cez MLM.
-
Klasický predaj – Výrobok, ktorý kúpite v bežnom obchode. Výrobok sa vyrobí napríklad za 3 eura. Potom sa odovzdá dealerom a dopravcom. Tí ho dopravia do veľkoskladov, z veľkoskladov sa výrobok odovzdá do veľkoobchodov a maloobchodov, kde si ho kúpi spotrebiteľ. Aby ho spotrebiteľ kúpil, je potrebné najprv výrobok zviditeľniť pomocou reklamy. Tieto všetky medzičlánky si prihodia nejaké % a produkt, ktorý sa vyrobil za 3 eura, kúpite v obchode za 8 eur.
-
Priamy predaj - Výrobok, ktorý kúpite od distribútora. Výrobok sa vyrobí za 3 eura. Nezávislý distribútor (vy) ho predá svojim zákazníkom. Výrobca ušetrí peniaze za reklamu, skladovanie a dopravu, pretože túto prácu vykoná distribútor. Čo s ušetrenými peniazmi urobí výrobca? Časť si ponechá a časť rozdelí medzi distribútorov formou niekoľko úrovňového systému (vid. obrázok vyššie). Je potrebné dodať, že každá network marketing spoločnosť má svoj systém nastavený inak. Niekde je viac úrovní a menšie percenta zo ziskov a niekde je menej úrovní a väčšie percenta zo zisku. Ale princíp je všade rovnaký. Aby ste dosiahli úspech, musíte ľudí, ktorých zaregistrujete, naučiť robiť to, čo robíte vy. Existujú aj MLM spoločnosti, ktoré majú tak prepracovaný systém, že na tom slušne zarobíte, aj keď nič nepredáte.

Skúsim to vysvetliť na nejakom praktickom príklade. Predstavte si že si niekto vo vašom meste otvorí nejaký podnik, reštauráciu, kaviareň, kino, firmu na predaj produktov alebo čokoľvek iné. Vy prídete do tohto podniku, objednáte si, zaplatíte a s veľmi dobrým pocitom odídete. Keďže sa vám tam páčilo porozprávate sa o tomto novom podniku s vašimi kamarátmi, kolegami z práce a poviete im: je tam príjemná atmosféra páčilo sa mi tam, výborne tam varia vyskúšaj toto jedlo, choď sa tam pozrieť majú tam... Vaši kamaráti či kolegovia na vaše odporúčanie navštívia spomínaný podnik a utratia peniaze. Majiteľ podniku cely vytešený bez nejakej propagácie, či reklamy získal ďalšieho zákazníka, a vy ktorý ste sa o to zaslúžili na základe vlastných utratených peňazí nedostanete nič. Čo urobí majiteľ so ziskom, ktorý ušetril na drahej reklame? Nechá si ho... Ako povedal Donald Tramp "podstata MLM je všade okolo nás, dokonca aj my sme MLM akurát o tom nevieme a nemáme z toho žiadny príjem". (pozrite si aj článok Donald Tramp o MLM). Teraz presne ten istý príklad no s tým rozdielom že daný podnik funguje na princípe sieťového marketingu. Vy si kúpite produkt, ktorý vyskúšate a ak sa vám zapáči budete ho odoberať pravidelne. Keďže sa vám páči, ponúknete ho aj kamarátom a za to, že získate ďalšieho zákazníka pre spoločnosť a predovšetkým za to že ušetria horibilné sumy za reklamu v novinách či televízii dostanete odmenu. Ako vidíte nie je to žiadna veda. Toto je hlavná podstata, ktorú musíte pochopiť ak chcete robiť sieťový marketing. Je to teda spôsob odmeňovania, ak získate spoločnosti nových zákazníkov podelí sa s vami o zisk.
Teraz trochu zamierime aj do histórie, aby ste mali určitú predstavu, ako sieťový marketing vznikol.
Rok 1940 - firma California Vitamins
V roku 1940 prišla na trh spoločnosť California Vitamins. V tej dobe už exitovalo niekoľko firiem, ktoré distribuovali tovar formou priameho predaja, ale bola to práve spoločnosť California Vitamins, ktorá ako prvá uviedla do praxe binárny systém (vid. prvý obrázok). Ten umožňoval zákazníkom vytvoriť si vlastnú štruktúru pracovníkov, a tým získať podiel na ziskoch spoločnosti. V roku 1945 sa formou MLM začal predávať revolučný výrobok NUTRILITE, ktorý je od tej doby považovaný za najlepší potravinový doplnok na svete. Spoločnosť California Vitamins sa podľa tohto svojho úspešného produktu i neskôr premenovala.
Rok 1959 - vznik jedného z najlepších MLM všetkých čias
V roku 1959 sa dvaja najlepší a najúspešnejší distribútori firmy NUTRILITE, Richard de Vos a Jay van Andel osamostatnili, odkúpili práva na predaj výrobku NUTRILITE a založili vlastnú spoločnosť. Trochu sa pohrali s názvom: Richard povedal Jayovi: Ukážeme Američanom cestu (way) k úspechu. A tak vznikla firma AMWAY, vďaka ktorej nielen v USA zbohatli tisíce ľudí.
Roky 1975-1979 - štyri roky sporu, kde nakoniec pravda zvíťazila
Na základe fámy o ilegálnom spôsobe predaja napadla FTC (Federal Trade Commission - Federálna obchodná komisia; americká obdoba slovenskej obchodnej inšpekcie) Network marketing spoločnosti súdnou žalobou. 30 spoločností v čele s firmami AMWAY a AVON bolo obžalovaných tzv. pyramídovým zákonom. Po 4 rokoch súdnych sporov a 4 miliónoch dolárov zaplatených na súdnych výdavkoch bol vynesený rozsudok. Súd rozhodol dnes už známym rozsudkom FTC verzus AMWAY 93 FTC 18, že Amway je legálna a taktiež aj jej spôsob predaja a distribúcia výrobkov formou sieťového marketingu.
MLM v rokoch 1980-1989
Po vynesení vyššie uvedeného rozsudku, ktorý bol v istom zmysle revolučný, nastal veľký rozmach MLM spoločností. Medzi najlepšie spoločnosti tejto doby môžeme počítať spoločnosti HERBALIFE a MARYKAY. S rastúcou obľubou Network marketingu rástol bohužiaľ aj počet podvodných pyramídových firiem, ktoré dobrou mienkou o MLM otriasli. Legálne Multi level marketing spoločnosti sa, logicky, začali brániť.
Začali sa združovať do nezávislej Asociácie priameho predaja nazvanej DSA (Direct Selling Association). O členstvo v DSA mohla požiadať každá spoločnosť, ktorá na trhu pôsobila dlhšie ako 3 roky, ale členstvo získalo len veľmi málo z nich. Spoločnosti museli prejsť veľmi prísnym auditom a boli preverované aj v oblasti etického správania k zákazníkom.
90. roky až súčasnosť
Vďaka Internetu vznikol nový fenomén priameho predaja - Network marketing (Sieťový marketing). V dnešnej dobe môže robiť network marketing každý trochu schopný človek. Preč je doba keď ste museli osobne za zákazníkom, keď ste si museli prenajať veľké sály pre semináre, keď ste museli investovať peniaze do cestovania, ubytovania a stravovania. Dnes môžete predávať, školiť, pracovať, radiť a motivovať z pohodlia domova. Dnes existujú aj študenti, ktorí nikdy tvrdo nepracovali a napriek tomu zarábajú tisíce dolárov. Môžete to byť aj vy, bez toho aby ste vytiahli päty z domu. Za všetko môžete poďakovať fenoménu zvanému Internet. Asi najznámejšie firmy na Slovensku ktoré fungujú na báze sieťového marketingu sú AVON a ORIFLAME.
Hlavné výhody kvôli, ktorým je práve multi level marketing tak obľúbený:
-
Nízke počiatočné investície
-
Časová flexibilita (možnosť budovať podnikanie popri škole alebo zamestnaní)
-
Sami si môžete vybrať, akou mierou sa do podnikania zapojíte
-
Jednoduchá administratíva
-
Nepotrebujete žiadne vzdelanie
-
Minimálne výdavky
-
Vyriešená logistická a administratívna infraštruktúra
-
Možnosť získania pasívneho príjmu (v krátkej dobe v pomere ku klasickému podnikaniu)
-
Možnosť budovať podnikanie vo viacerých krajinách sveta
-
Prepracovaný vzdelávací systém, ktorý vás naučí ako vybudovať vaše podnikanie
-
Atraktívny systém odmeňovania a bonusov
Záverečné zhodnotenie
Network marketing je legálny spôsob podnikania, ktorý sa vyučuje aj na vysokých školách ekonomického smeru (napr. VŠE Praha). Asi najhlasitejším propagátorom sieťového marketingu vo svete je Róbert T. Kiyosaky, ktorý napísal aj pár svetoznámych kníh, spomeniem len Bohatý otec, Chudobný otec, alebo Sprisahanie Bohatých. Nižšie si môžete pozrieť krátke video o knihe Chudobný otec, Bohatý otec.
Pokiaľ funguje MLM správne, tak je to aj etický spôsob podnikania. Niektoré systémy sieťového marketingu však nie je možné nazvať etickými. Často sa sieťový marketing zamieňa s pyramídovými hrami alebo ponzi schémou/lietadlom, ktoré nie sú ani etické, ani legálne. Preto je nutné si overiť niekoľko základných bodov, ktoré ukážu, či sa jedná o legálny a etický systém alebo nie. Ak sa chcete dozvedieť aký je rozdiel medzi MLM a pyramídovou hrou pozrite si aj sekciu MLM vs Pyramídová hra, alebo si môžete prečítať článok Pyramídová schéma, Ponziho schéma.
Sieťový marketing je podnikanie. Nie je to zamestnanie. Znamená to, že na začiatok to chce od vás investíciu – peňazí, času, pozornosti. Nikto vám nedá istotu, že sa vám investícia zhodnotí. Taký je svet podnikania. Veru, nie je to až také jednoduché ako sa na prvý pohľad zdá. Ak chcete uspieť musíte dodržiavať tieto 4 základné body:
-
trpezlivosť!
-
pracovať!
-
učiť sa, učiť sa, učiť sa!
-
radiť, pomáhať, motivovať!
Ak si myslíte že tieto vlastnosti nemáte, alebo hľadáte istotu, rýchle zisky, alebo len zárobok za prácu potom multi level marketing nie je pre vás.